ناشر: | داودی |
کد کتاب: | 133698 |
نویسنده: | عاطفه یگانه |
ابعاد(قطع): | رقعی(21.5*14.5) |
شمارگان: | 1000 |
سال چاپ: | پاییز 1393 |
مشخصات: | جلد نرم(شومیز)،متن تک رنگ،بخشی رنگی ،کاغذ 70gتحریر |
شابک: | 978-600-93308-9-8 |
وزن(گرم): | 200 |
اگر ما پيشرفت و فرگشت ها(تغییرات) در زيبايي را از زمان نیاکانمان تا اکنون دنبال كنيم، شايد به سراسر آن فرگشتها پي ببريم. مانداک (آثار) به جای مانده از نیاکان به ما نشان ميدهد كه مادههای رنگي براي رنگ كردن مو، ناخن و پوست به كار ميرفته و خالكوبي نيز در آن زمان وجود داشته و نهادیک (مرسوم) بوده است.
مادههای رنگي و آرايش از ريشهی درختان، برگ و سراسر از مادههای گياهي و کانی (معدنی) آماده ميشد.
برای نمونه پودری به نام «كوهل» شبيه سرمه در زمان هخامنشیان و مصريان کهن براي شفافتر و بزرگتر نشان دادن چشمها به کار گرفته میشد. دوده چراغ را به ابرو ميزدند و از اكسيد آهن براي پیدایی سرخاب و آرايش چهره بهره میبردند.
گونهی آرايش و ابزارهای آرايشي كه در يك فرهنگ و مردم براي زيباتر و دلرباتر نشان دادن به كار مي رود شاید در فرهنگهای ديگر سراسرپذیرفته نشده باشد؛ ولی بیشتر مردم از دگرگونی در «مد لباس»، مو و آرايش چهره خوشی (لذت) ميبرند.شوربختانه براي ایستایی نمایش در گذشتهی ايران، استوارنامهها (مدارک) و بن مایههای (منابع) تاريخي در دسترس نمي باشد. آنچه مسلم است از نگر (نظر) گیتایی (جغرافيائي)، ايران باستان ما، بين سرزمين هایي چون مصر باستان، هند و يونان كه هر يك از شهریگری (تمدن)، فرهنگ و هنرهاي ویژهای از نمايش پرمایه بوده اند جای داشته است. از روی نزديكي و داشتن پیوند با اين سرزمين ها، ايران باستان نمي تواند در گذشته بدون هنرهاي نمايشي بوده باشد.
هنر فراتر از آن است که ما بتوانیم به گونهی دورهای و ناگزیر به آن برسیم. بشر، با کیستی (هویت) فردی در دوران گذشته برای شکار و چیرهگی بر ترس، از خاک، شیرابهی (عصاره) گیاهان، خاکستر چوب و رنگهای سرشتی (طبیعی) و کانی بر چهره و بدن خود استفاده میکرده است. سپس با سازگار کردن خود از کیستی فردی به کیستی گروهی و همبودی (اجتماعی) در آیینها و دینی که با باورهایی چون «اساطیر»، نیایش نیاکان، خواستن باران، باروری، به خاک سپاری، جادو و... با رنگ بر چهره، دیدن جنبشها یا پایکوبی با ابزار سادهی خنیاک (موسیقی)همبازی (شرکت) میکرده است.
گاه برای ماندگار شدن بر بدن با ابزار ساده، رنگها را سراسر بدن خالکوبی، یا نگارهایی بر پوست چهره و بدن خود مینگاشته است.کیستی تاتر و بازیگر از این مراسم ریشه میگیرد.
در درازای تاریخ، بازیگران برای انجام بازیهای گوناگون و ماندگار و حتا در گام بالاتری برای بازیگری هنرمندان ویژه و تاریخی و... نیاز زیادی به چهرهپردازی و در رستهی بالاتری دگردیسی چهره داشته است.کار چهره پرداز به گونهای پنهان کردن کیستی بنیادین (اصلی) بازیگر و آفرینش چهره تازهای از او، برای انجام آن جستار (موضوع)ویژه و آن نخش (نقش) مورد نظر است.
یک هنرمند خوب و یک چهره پرداز خوب هم پیش از هر چیزی باید از شور و پسند (سلیقه) سرشتی و خداییای برخوردار باشد. به راستی چهرهپردازی و به گونهی همهگیر، هنر، چیزی نیست که ما بتوانیم به آن به گونهی دورهای و حتابه دست آمده (اکتسابی) و یک شبه برسیم؛ حتا دیدن دورههای بلند زمان و آموزه (درس) و دانشگاه نیز اگر بدون آن پشتوانه سرشتی و خدایی باشد نمیتواند فرد را به جایگاه ویژه و خوبی برساند. و آن فرد شاید چیزی را بیاموزد و حتا انجام دهد ولی هنر فراتر از آن است که ما بتوانیم به گونهی دورهای و ناگزیر به آن برسیم.
هنرمند ناب هستی، و تنها استاد آغازین (ازل)، خداوند هنر آفرین است. تنها به خواست اوست که این دهش (موهبت) به بندگان ویژهی خودش هدیه داده میشود و به گمان اینجانب یکی از هنرمندانی که مورد دهش خداوندی قرار گرفته، بانو «عاطفه یگانه»، نویسندهی این کتاب است. کسی که نخستین بار او را جویای آموزهی دانش در کلاس دانشگاه یافتم؛ بسیار دریابنده (مستعد) و تلاشگر در سراسر برنامههای فرهنگی دانشگاه آماده بود و درنگی خستگی بر دستان چهره سازش چیرگی نمی یافت.
در پایان، امید آن دارم همچون بانو یگانهی هنرمند در سرزمین ایران، همیشه باشند تا در مانایی و گسترش هنر ایران زمین، درنگی (لحظهای) ایستایی پدیدار نشود.
دکتر مهدی داودی
پاییز 1393
تهران
آرایش به معنی افزودن است و در اصل، در برابر واژة پیرایش قرار میگیرد که به معنی کم کردن است. امروزه، در اصطلاح عام، هر دو واژه در مورد زیبایی چهره یا بدن به کار میروند و به معنی عملیاتی هستند که ظاهر فرد (بیشتر روی و موی) را زیباتر جلوه دهد. معمولاً در ایران آرایش برای بانوان و پیرایش برای مردان به کار میرود. آرایش و پیرایش اغلب در مکانی به نام سلمانی یا آرایشگاه توسط آرایشگر انجام میگیرد و لوازم آرایش نیز در فروشگاههایی با همین عنوان یا در داروخانههافروخته میشود. در ایران، آرایشگرهای رسمی باید دورههای فنی حرفهای مربوطه را که مهمترین آنها دوره «آرایش - پیرایش» است، با موفقیت گذرانده باشند.
در طول تاریخ آراستگی ظاهر همیشه مورد توجه همگان بوده و در زمان هایی این آراستگی افراطی و برای تفاخر و جلب توجه بیشتر در بین طبقات خاصی بوده است. در طول زمان آرایش نزد مصریان باستان را میتوان مشاهده کرد که عمدتاً تا اطراف چشمان را با رنگهای سبز و خطوط سیاه رنگ آمیزی مینمودند. مثلاً ملکه کلئوپاترابا کشیدن سرمه به دور چشمانش میخواست به آن قدرت نفوذ بیشتری ببخشد. پادشاهان و درباریان ایرانی و عرب با گذاشتن زیور آلات به گوشها و ریشها یشان و پادشاهان و درباریان فرانسوی و انگلیسی با گذاشتن کلاه گیسهای بلند خود را از طقات پایینتر متمایز میکردند. مردم قبایل سیاه پوست و سرخ پوست علاوه بر بکار بردن رنگهای شاد و زنده در چهره، خود را برای جشنها به شکلهای عجیب و غریب میآراستند. در دنیای امروز آراستگی ظاهر به عنوان یک اصل، اجبار و برای همه مردم مطرح است. بهترین ارایش آن است که عیبها را بپوشاند و مناسب با مکان، زمان، سن و موقعیت اجتماعی افراد باشد.
کتاب حاضر در چند بخش موضوعات مربوز به گریمدر حوزهی آرایش و پیرایش در حوزهی اجتماعی و سینما را به بحث مینشیند. البته شایان یادآوری است اینجانب بیشتر بخشهای کتاب را از منابع دسته اول خارجی ترجمه نموده ام و امیدوارم این نوشته به عنوان منبع خوبی برای استادان دانشگاه و دانشجویان گرامی رشتهی گریم معرفی شود.
در اینجا جای آن دارد از استاد گرانمایه جناب آقای دکتر مهدی داودی تشکر و قدردانی را داشته باشم که با حمایت بیدریغ خود از بنده، سبب چاپ این کتاب شدند.
بسی مایهی خرسندی است که اگر آگاهان به موضوع کتاب حاضر نقد یا پیشنهادی به نوشتهی اینجانب داشتند برای قوت بخشیدن کتاب در چاپهای بعدی نظرهای خود را از را ه رایانامهی زیر به اطلاع اینجانب برسانند.
باسپاس فراوان
عاطفه یگانه
آبان ماه 1393
کتاب | |
نویسنده | عاطفه یگانه |
ابعاد(قطع) | رقعی(21.5*14.5) |
شمارگان | 1000 |
سال چاپ | پاییز 1393 |
مشخصات | جلد نرم(شومیز)،متن تک رنگ،بخشی رنگی ،کاغذ 70gتحریر |
شابک | 978-600-93308-9-8 |
وزن(گرم) | 200 |